Sök:

Sökresultat:

5780 Uppsatser om Verktyg för dyslektiker - Sida 1 av 386

DyslexibyrÄn : -En studie om att utforma ett interaktivt verktyg för dyslektiker

The main aim of this bachelor thesis is to describe through a quantitative study the extent of support received by foster families, their opinion of the support and any areas that might need improvement. The foster families receive foster care support through a private agency. We concentrated on the following areas of support; education, health, contact with the children?s biological relatives and behavioral difficulties. These four areas have, in previous research, shown to be problematic for foster children.

Miljön som verktyg : En designpedagogisk undersökning om dyslexi och studiero

Abstrakt Miljön som Verktyg ?En Designpedagogisk Undersökning Om Dyslexi och Studiero The Environment As A Tool ?A Design Pedagogical Study On Dyslexia And Study Environment Det hÀr Àr en designpedagogisk undersökning som Àr gjord i avsikten att finna ut om det finns nÄgon gemensam nÀmnare för dyslektiker gÀllande miljö och studiero. Miljön i detta avseende berör det fysiska rum dÀr studier utförs. Var vÀljer en dyslektiker att studera och varför? Hur viktig Àr miljön som verktyg för en dyslektiker? Jag tÀnker att det som Àr bra för en dyslektiker troligtvis ocksÄ Àr bra för en icke dyslektiker.

Det pÄstÄs att det inte finns ett samband mellan dyslexi och kön... En undersökning om dyslexi, kön och studier.

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka om det finns skillnader i antalet dyslektiker mellan könen pÄ de skolor som vi har undersökt. Vi vill Àven se om det finns andra faktorer som pÄverkar att det kan finnas skillnader i könsfördelningen av dyslektiker pÄ skolorna. Det har framkommit i olika forskningsstudier om dyslexi att det Àr fler pojkar Àn flickor som Àr dyslektiker. De uppgifterna har pÄ senare tid ifrÄgasatts av nya forskningsrön inom dyslexi. Det som intresserar oss i vÄr undersökning Àr hur könsfördelningen hos dyslektiker ser ut inom yrkesförberedande program i förhÄllande till högskoleförberedande program.

Fonologiskt och semantiskt minne av bilder och ord ? en dyslexistudie

Syftet med studien Àr att jÀmföra semantiskt och fonologiskt minne i korsmodala betingelser av ord ochbild. Studien syftar ocksÄ till att ta reda pÄ hur stor faciliteringseffekt bilder har jÀmfört med ord, fördyslektiker. Studien syftar i första hand till att studera dyslektiker och i andra hand att jÀmföra dyslektikermed normallÀsare.Jag vill undersöka vad det Àr som överhuvudtaget passerar den första tröskeln till medveten bearbetning,vilket innebÀr att stimulit registreras pÄ medveten nivÄ..

RSVP i lÀsar-kontrollerad takt pÄsmartphones för dyslektiker

Arbetet! som! presenteras! i! denna! rapport! utgor! ett! forsok! att! skapa! en! alternativ!lasmetod! pa! smartphones! for! dyslektiker! baserad! pa! RSVP! (Rapid! Serial! Visual!Presentation).!En!introduktion!till!vissa!utvalda!delar!av!forskning!om!dyslexi!ges!for!att!bryggas!over! till! utformningen!av!vad!vi!valt!att!kalla!SSR! C!SelfCpaced,!Serial!Reading.!SSR!utgor!i!korta!drag!de!egenskaper!vi!tror!ar!viktiga!hos!en!variant!av!RSVP!amnad!for!dyslektiker.!Dessa!egenskaper!utgar!fran!att!RSVP!begransar!hur!mycket!text!som!syns!pa! en! gang.! Vi! anser! att! detta! skulle! kunna! hjalpa!med! vissa! underliggande! problem!dyslektiker!lider!av.!!Vi!presenterar!framtagningen!av!en!prototypCapp!som!en!mojlig!tolkning!av!SSR.!For!att!utvardera! prototypen! deltog! fem! dyslektiker! i! ett! forberett! test! samt! efterfoljande!intervju.!Det!huvudsakliga!syftet!var!att!testa!hur!och!om!metoden!fungerade,!inklusive!vad!detta!skulle!sta!och!falla!pa,!samt!vad!testarna!tyckte!om!den.!!Resultaten!indikerar!att!en!version!av!RSVP!endast!visar!ett!ord!gor!det!lite!lattare!for!dyslektiker!att!fokusera!pa!att!avkoda!orden,!men!att!det!blir!svarare!for!dem!att!halla!koll! pa! vilken! funktion! orden! fyller! i! texten.!De! visar! ocksa! pa! komplexiteten!med! att!bestamma! hur! lang! tid! en! del! av! texten! ska! visas.! Avslutningsvis! foreslar! vi! framtida!forskning! for! att! kunna! avgora! om! lasmetoden! faller!pa! var!implementering,! eller! om!det!helt!enkelt!inte!ar!ett!bra!satt!for!dyslektiker!att!lasa!pa.!.

Kan man underlÀtta lÀsningen för en dyslektiker genom ett typsnitt?

Intresset för typografi har ökat markant under de senaste Ären. Medvetenheten om att ha ett typsnitt som Àr anpassat för just sitt eget företag Àr stor. Men typsnitt kan göra sÄ mycket mer Àn att bara marknadsföra ett varutmÀrke eller att skirva en text. I det hÀr arbetet kommer du fÄ följa en process i framtagandet av ett förslag pÄ ett nytt typsnitt anpassat för dyslektiker. Med inriktning pÄ svenska dyslektiker har jag med hjÀlp av olika yrkesomrÄden försökt skapa en design som underlÀttar lÀsningen för dyslektiker.

FĂ„r inte jag vara med? : Studie kring inkludering av dyslektiker

Studiens syfte Àr att studera inkludering för dyslektiker genom kvalitativa intervjuer samt attitydformulÀr. Studien Àr avgrÀnsad till att undersöka tre aktörers strÀvan efter inkludering och ansvarstagande i inkluderingsprocessen ? lÀrarens, specialpedagogens och rektorns. Genom att studera skillnaden mellan integrering och inkludering och de riktlinjer, sÄ som skollag och lÀroplan, som skolan har undersöker jag utifall lÀrare, specialpedagoger och rektorer har en strÀvan efter inkludering av dyslektiker i undervisningen, dvs. att sÀrskilt stöd skall erhÄllas i klassrummet och inte sÀrskiljt.

LÀsplatta som hjÀlpmedel för dyslektiker

Denna uppsats tar upp frÄgan om en teknisk artefakt, i detta fall lÀs- och/eller surfplatta, kan ses som en bra lösning för dyslektiker i deras svÄrigheter med lÀsningen. Studien har fokus pÄ lÀs- och surfplattans funktioner som kan vara en möjlighet att hjÀlpa personer med lÀsning. Uppsatsens experiment beprövar en redan etablerad metod, lÀsa och lyssna samtidigt, genom att sÀtta samman ett antal funktioner och tekniker som finns idag i en enhet. Vi har undersökt om man kan öka lÀshastigheten och lÀsförstÄelsen hos dyslektiker med hjÀlp av sÄdan teknik pÄ en lÀs/surfplatta. Resultatet visar en trend pÄ att metoden fungerar.

TillgÀnglighetsanpassning av text och lÀnkar för dyslektiker vid webbdesign

Internet har fÄtt en större plats i de flesta personers liv med ökad tillgÀnglighet till mediet. En mycket stor grupp individer har dock svÄrt att nyttja Internet pÄ grund av lÄg tillgÀnglighet vilken blivit en effekt av ett funktionshinder. Min uppsats avhandlar om W3C:s - WAI:s riktlinjer för god tillgÀnglighet och Jakob Nielsens rekommendationer för en god anvÀndarvÀnlighet Àr anvÀndbara för gruppen dyslektiker vid formatering av text och lÀnkar. Jag vill ocksÄ i mitt arbete finna faktorer vilka kan optimera utformning av en textmassa och lÀnkar för att pÄ sÄ sÀtt förbÀttra illgÀnglighetsanpassningen till data vid webbdesign. I arbetet har jag funnit nÄgra faktorer vilka kan optimera tillgÀngligheten för dyslektiker.

Dyslexi hos grundskoleelever

Med detta arbete har jag försökt skapa förstÄelse för vad dyslexi innebÀr. För att fÄ ett brett perspektiv pÄ arbetet har jag utgÄtt dels ifrÄn olika forskningsteorier, dels ifrÄn intervjuer med speciallÀrare och dyslektiker. Jag har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur definierar man dyslexi? Hur yttrar sig dyslexi i praktiken? Varför har en dyslektiker svÄrare att lÀsa och skriva Àn andra? Hur kan man hjÀlpa dyslektiska elever i skolan? Vilka lÀs- och skrivinlÀrningsmetoder kan man anvÀnda sig av? Vilka hjÀlpmedel finns för dyslektiker? Hur arbetar Förbundet mot lÀs- och skrivsvÄrigheter, FMLS? Hur ser den aktuella dyslexiforskningen ut? Jag har funnit att dyslexi Àr en medfödd defekt i hjÀrnan, men att man kan göra mycket i skolan för att underlÀtta för dessa elever. De kan t ex fÄ hjÀlp genom bandspelare, datorer och muntliga prov.

En jÀmförande studie av efterfrÄgan pÄ kollektivtrafik : Empiriska bevis frÄn Stockholms och VÀstra Götalands lÀn

Studiens syfte Àr att studera inkludering för dyslektiker genom kvalitativa intervjuer samt attitydformulÀr. Studien Àr avgrÀnsad till att undersöka tre aktörers strÀvan efter inkludering och ansvarstagande i inkluderingsprocessen ? lÀrarens, specialpedagogens och rektorns. Genom att studera skillnaden mellan integrering och inkludering och de riktlinjer, sÄ som skollag och lÀroplan, som skolan har undersöker jag utifall lÀrare, specialpedagoger och rektorer har en strÀvan efter inkludering av dyslektiker i undervisningen, dvs. att sÀrskilt stöd skall erhÄllas i klassrummet och inte sÀrskiljt.

NÄgra vuxna dyslektikers röster : Hur uppfattar dyslektiker sin dyslexi?- Hur kan man bÀst undervisa barn med dyslexi?

Syftet med denna studie har varit att undersöka nÄgra vuxna dyslektikers syn pÄ deras dyslexi som barn och som vuxen. Undersökningen byggde pÄ fyra intervjuer med vuxna dyslektiker. Arbetets fokus har dÀrmed varit att belysa dyslektikernas upplevelse av deras dyslexi, om de fÄtt rÀtt hjÀlp i skolan och om deras acceptans i samhÀllet. Resultatet frÄn intervjuerna visade att alla fyra dyslektiker ansÄg att det varit svÄrt att leva med sin dyslexi och att det hade varit lÀttare om de fÄtt sin diagnos tidigare i livet. Arbetet fokuserar Àven pÄ hur dyslektikerna hanterar sin situation i vuxen Älder.

Dyslexirelaterade svÄrigheter i matematik : En studie om dyslektiker som Àr normalpresterande i matematik

Den allmÀnna uppfattningen Àr att dyslexi inte ger svÄrigheter i matematiken, men samtidigt sÀger viss forskning att det finns dyslexirelaterade svÄrigheter som pÄverkar matematiken. Syftet med denna studie Àr att öka kunskapen om hur dyslexin pÄverkar matematikinlÀrningen. De frÄgor denna studie söker svaret pÄ Àr vilka svÄrigheter som kan identifieras i dyslektikers, som Àr normalpresterande i matematiks, utsagor att de har eller har haft? Och pÄ vilket sÀtt Àr informanterna lika respektive olika nÀr det gÀller deras dyslexirelaterade svÄrigheter i matematik? Detta studeras genom att intervjua 9 dyslektiker som Àr normalpresterande i matematik. Under studiens gÄng anvÀndes en egen teori dÀr olika dyslexirelaterade svÄrigheter i matematik frÄn forskning, sammanfattades.

TillgÀnglighet pÄ Internet för Dyslektiker

I en vÀrld dÀr mÄnga samhÀllsfunktioner och kontakter numera knyts och förvaltas via Internet finns en grupp som lÀtt glöms bort, nÀmligen dyslektiker. De tillhör ocksÄ en grupp som sÀllan undersökts i Internetkontexter, dÀrför valde vi att utgÄ ifrÄn dem.Vi har undersökt hur webbplatser som följer tillgÀnglighetsriktlinjer, utifrÄn onlinebaserade automatiska testverktyg, relaterar till vÄra anvÀndares upplevda tillgÀnglighet och anvÀndbarhet. Vi anvÀnde onlinebaserade automatiska testverktyg för att vÀlja ut fyra webbplatser, tvÄ med lÄg- och tvÄ med hög tillgÀnglighetsranking. Vi lÀt sedan tio anvÀndare med dyslexi och en kontrollgrupp testa webbplatserna. DÀrefter fick de besvara en enkÀt för att fÄnga deras upplevelser av interaktionen med webbplatserna.

Det KrĂ€vs Lite Kreativitet för att Överleva - en studie om instrumentala bilder som inlĂ€rningsstödd vid textbaserat lĂ€rande för dyslektiker

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur instrumentala bilder som pedagogiskt stöd framstÀlls, och hur instrumentala bilder fungerar, för dyslektiker vid textbaserat lÀrande i litteraturen och i fallstudien. DÀrför stÀlls frÄgan: Hur framstÀlls för och nackdelar med att ha bilder som stöd för dyslektiker vid textbaserat lÀrande? Metoden som har anvÀnts Àr en kombination av litteraturstudie och en fallstudie. Studien visar att det bÄde finns svÄrigheter och fördelar med att anvÀnda bilder som stöd. Den frÀmsta svÄrigheten Àr att bilder tolkas utifrÄn personliga erfarenheter och förkunskaper samt att om bilden inte stÀmmer överens med textens innehÄll kan bilden förvirra samt försÀmra koncentrationsförmÄgan ytterligare.

1 NĂ€sta sida ->